søndag 27. juni 2010

Svalestjert ”Papilio machaon ”

Tenk nå var atter en kjempe flott helg over :) Har hatt det så bra og fått lada batteriene litt igjen. Det har jo vært så bra temperatur denne helga også. Igår var det oppi 23 grader og idag var temperaturen både i vannet og på land 22 grader :) Folk bada masse rett bortenfor oss ;) Egentlig så er dette en helt perfekt temperatur for meg om sommeren. Liker ikke så veldig godt når tempen stiger over 25 grader jeg så dette var en forsmak på sommeren for meg.

Så har jeg vært ute med fotoapparatet igjen ;) Denne gangen var jeg så fantastisk heldig å få forevige den flotte sommerfuglen med navnet Svalestjert ”Papilio machaon"
Den var rett å slett et syn. Det er visst ikke alltid en er like heldig å få øye på denne nydelige skapningen så jeg var nok heldig igjen.

Ønsker dere en fin søndagskveld :)








Så til ære for denne skapningen har jeg hentet et dikt av Wergeland ;)


Sommerfuglen


den prektigkledde sommerfugl

er fløyet fra guds hånd.

han ga den gylne ringer

og røde purpurbånd.

han lærte den å flyve høyt,

høyere enn jeg er.

den har nok fuglens lyster,

men ei dens dun og fjær.

og alle verdens mennesker

og alle kongebud

ei gjøre kan en sommerfugl.

det kan alene gud.


(tekst: Henrik Wergeland)



Dette bildet er lånt ifra nettet ;)



Sommerfugler. 1) Svalestjert, Papilio machaon. – 2) Apollosommerfugl, Parnassius apollo. – 3) Stor kålsommerfugl, Pieris brassicae, hann. – 4) Aurorasommerfugl, Anthocharis cardamines, hann. – 5) Myrgulvinge, Colias palaeno. – 6) Sitronsommerfugl, Gonepteryx rhamni. – 7) Sørgekåpe, Nymphalis antiopa. – 8) Dagpåfugløye, Vanessa io. – 9) Neslesommerfugl, Nymphalis urticae. – 10) Aglajasommerfugl, Argynnis aglaja. – 11) Adippeperlemorvinge, Argynnis adippe. – 12) Flekket ringvinge, Pararge aegeria. – 13–14) Idasblåvinge, Plebeius idas, hann, hunn. – 15–16) Oransjegullvinge eller østlandsk gullvinge, Lycaena virgaureae, hann, hunn. – 17) Engsmyger, Ochlodes venatus. – 18) Bakkesmyger, Pyrgus malvae. – 19) Dødninghode, Acherontia atropos. – 20) Ligustersvermer, Sphinx ligustri. – 21) Furusvermer, Hyloicus pinastri.

4 kommentarer:

WencheP sa...

Så nydelige bilder du har tatt....

lilleba sa...

Nydelige bilder !
Naturens skaperverk til fulle !!

Diktet husker jeg igjen fra min barndom.....

Klem fra Lilleba på Rusk og Rask

Hege sa...

Nydelige bilder! Snakk om å være på rett plass til rett tid OG med kamera i hånda!!?? Godt jobba, Iren!

Sommerfugler er virkelig nydelige! Så sarte, lette og allikevel fulle av farger og mønstre!

Imponerende at du har navnene på alle på bildet!

Ønsker deg ei fin uke!

Klem Hege

Beth sa...

Så fine bilder?
Sommerlig og koselig innlegg...

Klem Beth...